Informacje – FAQ

Czy to jest bezpieczne?
Dla tych, którzy chcieliby wiedzieć, czy używanie gazu jest bezpieczne, możemy powiedzieć, że firma Landi produkuje instalacje gazowe od 1927 roku. Swoje wyroby sprzedaje miedzy innymi do Holandii, Hiszpanii, Brazylii, Austrii, Węgier, Rosji, a teraz także i Polski. W każdym z tych krajów poszczególne elementy instalacji musiały przejść dokładne badania przed dopuszczeniem na rynek. W Polsce badania z wynikiem wielce pozytywnym zostały przeprowadzone na Politechnice Śląskiej oraz w Instytucie Transportu Samochodowego. Każdy element został uznany za całkowicie bezpieczny w użyciu oraz otrzymał wymaganą homologację. Homologacje też uzyskały samochody z zamontowaną instalacją Landi.

Czy posiadamy homologację?
Od 1 stycznia 2001 obowiązuje w Polsce uzyskanie homologacji na sposób montażu instalacji gazowej w samochodach. Firma LTA Polonia wraz z zakładami autoryzowanymi posiada przyznaną homologację nr PL*0007*00/G na wszystkie marki i typy samochodów we wszystkich kategoriach i rodzajach pojazdów (cięż. do 3500 kg). Wasz zakład jest zakładem autoryzowanym LTA Polonia i zgodnie z prawem spełnia wymagania zakładu homologowanego.

Czy to nie niszczy silnika?
Badania nad użyciem gazu do zasilania silników spalinowych trwają od lat 30-tych naszego stulecia. Nie jest to więc coś nowego w motoryzacji i w chwili obecnej istnieje wiele opracowań na ten temat. W podręczniku K. Niewiaromskiego pt. „Silniki Spalinowe” w części drugiej (wyd. PWSZ1953) na stronie 383 czytamy:

„Zaletą silników gazowych jest brak zjawiska rozrzedzania oleju i wskutek tego zmniejsza się zużycie części układu korbowego. Charakterystycznym zjawiskiem dla tych silników, w przeciwieństwie do pracujących na paliwie płynnym, jest stopniowy wzrost lepkości oleju. Zmniejsza się również osadzanie nagaru na tłokach, zaworach i ściankach głowicy, a gazy spalinowe, wskutek pełniejszego spalania, powodują mniejsze niszczenie stykających się z nimi części. Wymienione wyżej zjawiska, przedłużają żywotność silnika, okresy międzyremontowe i tym samym ekonomiczność eksploatacji.”

Do jakich samochodów można zamontować instalacje gazową?
Teoretycznie instalacje gazowe można montować w każdym samochodzie, choć z ekonomicznego punktu widzenia jest to opłacalne jedynie w silnikach benzynowych, chłodzonych cieczą. Nie jest to opłacalne w silnikach dwusuwowych, Diesla, oraz w samochodach z silnikami umieszczonymi z tyłu. Nie ma żadnych problemów z montowaniem instalacji w samochodach z wtryskiem etyliny, wymaga to natomiast zastosowania bardziej zaawansowanych technicznie instalacji gazowych. W samochodach tych montowane są systemy komputerowe do sterowania mieszanką paliwową (gazowo-powietrzną). Systemy te podłączone są do wielu czujników zamontowanych w samochodach między innymi do sondy lambda.. Wzrasta przy tym jednak w znacznym stopniu komfort użytkowania instalacji, gdyż zmiana rodzaju napędu odbywa się niemal niezauważalnie dla kierowcy.

Czy na te instalacje jest gwarancja?
Wszystkie instalacje montowane w kooperujących z nami warsztatach są objęte pełną gwarancją na okres 12 miesięcy. Natomiast zbiorniki mają atest wytrzymałości i sprawności na 10 lat. W trakcie trwania gwarancji należy wykonywać przeglądy instalacji gazowej dokładnie tak jak zapisane jest w książce gwarancyjnej. Po upływie gwarancji instalacji nadal należy wykonywać przeglądy instalacji, ponieważ zaprzestanie ich mogłoby spowodować uszkodzenie pojazdu. Instalacje są bardzo trwałe spotykamy się z samochodami w których instalacja działa poprawnie już kilkanaście lat.

Jakiej produkcji są urządzenia gazowe?
Instalacje są produkowane przez firmę Landi srl. z Włoch (Reggio Emilia) natomiast zbiorniki produkowane są w polskiej fabryce STAKO (Fabryka Stako jest najlepszym w Europie producentem zbiorników LPG)

Która instalacja jest lepsza (chodzi o producenta)?
Landi – Landi Renzo – Euro Gas to jedna fabryka która sprzedaje pod trzema nazwami, tak jak Grupa Volkswagen (Volkswagen – SEAT – Skoda).
Tartarini – jest bardzo dobrą fabryką, ale skupiają się oni na zasilaniu silników zastosowanych w przemyśle i ich instalacje samochodowe nie spełniają takich wymagań jak producentów skupionych na instalacjach do samochodów.
B R C – produkuje bardzo dobre instalacje, natomiast dystrybutorzy ich wprowadzają na nasz rynek bardzo często instalacje nie dostosowane do naszych warunków klimatycznych.
LOVATO- produkuje bardzo dobre instalacje podciśnieniowe, ich reduktory charakteryzują się bardzo długą żywotnością. Natomiast ich systemy do samochodów z wtryskiem i z katalizatorem są bardzo niedopracowane.
Vialle – holenderski producent instalacji, ich instalacje przedstawiają najwyższy poziom techniczny natomiast cena ich elementów jest tak wysoka, że nie ma możliwości wprowadzenia ich na rynek polski (około 10 000 zł).
Inni producenci – Stefanelli, Emme Gas, Tomasetto, Bedini – są producentami tylko kilku elementów instalacji (zazwyczaj reduktor i ewentualnie zawór gazu) natomiast do kompletacji instalacji używają produktów firm zaopatrujących jako podwykonawcy firmy Landi ect i czasami są dla nich indywidualnie oznaczane.

Jeżeli samochód posiada wtrysk i sondę czemu nie zaleca się urządzeń gazowych bez komputera i osłony katalizatora?
Urządzenie gazowe z „komputerem” podczas pracy na zasilaniu gazowym cały czas analizuje skład mieszanki paliw i reguluje ją aby była zawsze prawidłowa. Ma to znaczny wpływ na zużycie silnika, czego stare instalacje nie zapewniały.

Dlaczego nie montujemy „cyfrowego” zużycia gazu?
Są dwa sposoby wskazywania ilości gazu w zbiorniku. Pierwszy pokazuje za pomocą pięciu diod odpowiednio 5/5 4/5 … ilości gazu w zbiorniku – ten możemy klientowi zamontować za dopłatą 250 – 300 zł. Jest także system podłączany do wskaźnika paliwa na desce rozdzielczej w tym samym czujniku co benzyny, natomiast nie montujemy go ponieważ wymaga on stosowania czujników na zbiornik o takiej samej rezystancji jak czujnik paliwa w zbiorniku benzynowym, następnie wcięcia się w instalacje elektryczną samochodu. Zastosowanie tych dodatkowych elementów elektronicznych w zakupie kosztują około 800 zł plus robocizna.

Dlaczego nie montujemy urządzeń do samochodów z plastikowym kolektorem ssącym?
W konwencjonalnym – montowanym dziś urządzeniu gazowym gaz podawany jest przed przepustnicą czyli przed kolektorem ssącym. Oczywistym więc jest, że cały kolektor ssący wypełniony jest mieszanką paliwowo-powietrzną (wybuchową). Gdyby zdarzyła się taka sytuacja, że na świecy pojawi się iskra w tym samym momencie gdy otwarty jest zawór ssący (może się to zdarzyć w przypadku nieprawidłowości funkcjonowania elementów układu zapłonowego np. świeca, przewód wysokiego napięcia, dystrybutor …) paliwo zapalone zostanie nie tylko w cylindrze ale i w kolektorze ssącym – bardzo często wybuch ten jest tak mocny, że może wyrwać z kolektora zamontowane czujniki, a nawet i rozerwać kolektor. Rozwiązaniem do tych silników jest wtrysk gazu najlepszym jest wtrysk w fazie ciekłej

Czy możemy montować gaz w samochodzie z kolektorem plastikowym na odpowiedzialność klienta?
Możemy ale trzeba by się zastanowić czy ma to dla nas sens na przyszłość. Prawdopodobnie nowe generacje instalacji gazowych będą funkcjonować tak, że nie uszkodzą kolektora plastikowego ale klient już nie będzie chciał zamontować instalacji w swoim nowym samochodzie mając przykre doświadczenia z poprzednią instalacją. W ten sposób stracić możemy dobrych klientów.

Czy wystrzały w samochodzie na wtrysku nie grożą zapaleniem samochodu?
Nie ma takiej możliwości mieszanka zapalona jest w kolektorze, a ten jest szczelny i ognioodporny.

Czy praca silnika na gazie ma wpływ na stan – zużycie tego silnika, czy skracają żywotność silnika?
Zasadniczo instalacja gazowa nie wpływa niekorzystnie na stan techniczny silnika, mogą zdarzyć się tak zwane wypalenia zaworów lub gniazd zaworowych które spowodowane są tym, że do tworzenia ich używano materiałów nieodpowiednich (były utwardzane ołowiem znajdującym się w paliwie). W nowych samochodach dostosowanych do benzyny bezołowiowej już to nie następuje. W starszych samochodach radzimy sobie z tym poprzez zalecanie użytkownikowi regulacji zaworów częściej niż to zaleca producent czyli co 7000 km przebiegu pojazdu. Na inne elementy silnika gaz nie ma wpływu a w niektórych przedłuża ich żywotność poprzez mniejsze zanieczyszczanie oleju w silniku. Uwaga nie należy z powodu „czystości” oleju zmniejszać częstotliwość jego wymiany – ponieważ nie kolor informuje nas o utracie właściwości smarujących.

Czy jest przepis, który zabrania montować zbiornik gazowy (np. z tyłu samochodu) w samochodzie, który przewozi ludzi np. WV Caravella?
Cytuję przepis ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 1 kwietnia 1999r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. (Dz. U. Nr 44, poz. 432). § 3.16.:

Elementy instalacji, w których znajduje się lub przez które przepływa gaz, nie mogą bez pełnego osłonięcia być umieszczone w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób; nie dotyczy to ścianek zbiornika.

Oznacza to więc, że przepis zezwala na montaż zbiornika w przestrzeni przeznaczonej do przewozu osób, ale ważne jest to że na wielozaworze musi znajdować się obudowa szczelna i połączona musi być z atmosferą szczelnymi przewodami osłonowymi (peszel i wentylacje). Nie należy także zapominać tu, ze zbiornik taki musi stosownie do innego przepisu być osłonięty przed ewentualnie przesuwającym się towarem lub bagażem.

Dlaczego nie wolno montować zbiorników gazowych pod spodem samochodu?
Przepisy na temat montażu instalacji gazowych ściśle określają jakie wymagania musi spełniać mocowanie zbiornika i jaka odległość musi być zachowana od jezdni do elementów instalacji jeśli nie są one obudowane podwoziem pojazdu. Tak więc mocowanie musi spełniać surowe normy i należało by posiadać dokument, że mocowanie to spełniało takie wymagania (wraz z obliczeniami) opinię taką może wydać ITS po przeprowadzeniu badań i zapoznaniu się z cyklem produkcji mocowania zbiornika (czy zapewnia on zgodność z elementem przedstawionym do badań). Mocowanie takie nie mogło by być uniwersalne (różne możliwości mocowania pod podwoziem). Wszystko to jest bardzo kosztowne na poszczególny model. I można się tego podjąć w przypadku zapewnienia dużej ilości zamówień. Wykonany jest stelaż do mocowania zbiornika toroidalnego w miejscu koła zapasowego w Polonezie Traku i za dodatkową dopłatą takie mocowanie można zamontować pod spodem. Jeżeli chodzi o inne modele, należy informować odbiorcę, że nie ma fabrycznego (ATESTOWANNEGO) mocowania zbiornika pod podwoziem do tego modelu.

Czemu nie wolno montować zbiorników gazowych równolegle do osi samochodu?
To pytanie także ma odpowiedź w przepisie mówiącym o mocowaniu zbiornika. Stelaż dostarczany przez producenta zbiornika posiada atest w którym zamontować można zbiornik poprzecznie do ruchu pojazdu a „szelki” zbiornika zabezpieczają przed jego przemieszczeniem obejmując zbiornik. Gdy stelaż ten zamontujemy poprzecznie nic nie trzyma zbiornika na przyspieszenie wzdłużne i w przypadku zderzenia samochodu zachowywał by on się jak torpeda.

Czy montować urządzenie gazowe w samochodzie, którego emisja spalin na benzynie przekracza normy?
Zasadniczo ustawodawca rozlicza nas z emisji jaką osiągnęliśmy po zamontowaniu instalacji gazowej na zasilaniu gazowym. Natomiast mało prawdopodobne jest aby taką otrzymać jeżeli emisji jest wyższa o więcej niż 100 % zwłaszcza jeśli chodzi o emisje HC. Jeżeli emisja HC jest dużo wyższa najczęściej oznacza to, że katalizator w samochodzie jest niesprawny, a ma on udział także w uzyskiwaniu właściwej emisji także na gazie.

 Dlaczego nie należy zakładać świec zapłonowych BOSCH w samochodzie z urządzeniem gazowym?
To pytanie bardziej do fabryki BOSCH. Z naszych doświadczeń wynika, że ich świece są złej jakości. Niestety złe funkcjonowanie tych świec w przeszłości nie pozwala nam na stosowanie ich do samochodów. Wynika to tylko z doświadczenia.

 Dlaczego najlepiej montować świece jednoelektrodowe?
Przed zamontowaniem świecy do samochodu z instalacją gazową należy zmniejszyć szczelinę o około 0,2 mm niż wykonał to producent do silnika benzynowego. Na świecach trójelektrodowych wykonanie zmniejszenia szczeliny jest bardzo trudne i na pewno wykonane w warunkach warsztatowych zmieni parametry pracy świecy.

Jeżeli wymieniamy tylko reduktor, czyli wkładamy nowy, na ile udzielamy gwarancji?
To, że w instalacji zamontowaliśmy nowy element (dokonując świadczenia reklamacyjnego a nie ulepszając instalacje) nie wydłuża to gwarancji na całą instalację. Prawo określa, że gwarancję przedłuża się o ilość dni które sprzęt nie może być użytkowany w serwisie, a w zasadzie w naszych przypadkach większość usterek usuwana jest „od ręki”.

Jaki czas gwarancji przysługuje na reduktor po regeneracji?
Na reduktory regenerowane udzielamy 6 miesięcy gwarancji lub 15 000 km przebiegu.

Czym się różni instalacja pneumatyczna od elektronicznej?
W instalacji podciśnieniowej sterowanie ilością wydawanego przez reduktor gazu jest sterowane także podciśnieniem panującym w kolektorze dolotowym do silnika, natomiast w instalacji elektronicznej ilość gazu z reduktora sterowana jest zaworem gazowym, który sterowany jest przez centralkę elektroniczną przyłączoną do elementów samochodu, które informują ją o tym jakie jest w danej chwili zapotrzebowanie. Należy uważać, ze instalacja elektroniczna dokładniej podaje ilość gazu i jest bardziej ekonomiczna. Natomiast ważnym jest to, że do samochodów z wtryskiem paliwa nie można montować reduktorów podciśnieniowych. Można na to zwrócić uwagę w momencie sugerowania jaką instalacje montuje ktoś do samochodu gaźnikowego i zamierza go w najbliższym czasie zmienić na samochód z wtryskiem przekładając instalację.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress